Afval op het strand.

Vanuit verschillende bronnen verneemt D66 dat er zorgen zijn over de mate van aanwezigheid van afval op het Zandvoortste strand. Tijdens het wandelen valt het inwoners en recreanten op dat er heel veel troep ligt, variërend van aangespoeld materiaal aan de vloedlijn (grote en kleine stukken plastic en materiaal afkomstig van schepen) en her en der verspreid afval afkomstig van mensen die hun eigen troep niet opruimen (plastic tassen, maar ook flesjes, blikjes en piepschuim).

D66 is blij met de inwoners en recreanten van Zandvoort die dit probleem onder de aandacht brengen.

D66 wijst in dit verband naar de desastreuze gevolgen voor de natuur. Plastic eindigt in zee. In onze oceanen en zeeën drijft steeds meer plastic afval. Door verwering, zonlicht en golfslag valt dit plastic uit elkaar in hele kleine stukjes. Dit leidt tot ernstige verontreiniging. De oceanen beslaan 72% van het aardoppervlak en zijn onze voornaamste zuurstofleveranciers. Voor meer dan de helft van de wereldbevolking is de oceaan de voornaamste voedselbron. U kunt zich voorstellen dat dit slecht is voor ons leven.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de plastic soup foundation die onderzoekt verricht hierin (http://www.plasticsoupfoundation.org/).

Een schone kust is ook van belang voor onze bezoekers. Een vies strand is natuurlijk geen trekpleister voor de toeristen die we willen aantrekken. Er is dus ook sprake van een direct economisch belang voor de gemeente Zandvoort.

D66 is van mening iedereen (inwoners Zandvoort, toeristen, ondernemers, scheepvaart etc.) zijn eigen troep moet opruimen. Dit gebeurt helaas niet genoeg. Daarom vraagt D66 het college wat er nu gebeurt om het strand schoon te houden en wat de rol is van de gemeente:

Vragen:

1. Wat is de rol van de gemeente bij het opruimen van strandafval en hoe vaak vindt dit plaats?

2. Zijn de verschillende vervuilers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor het opruimen van afval?

3. Wordt hierop gehandhaafd?

4. D66 is blij dat gemeente Zandvoort is aangehaakt bij het particuliere initiatief Expeditie Juttersgeluk, een initiatief dat mensen die (tijdelijk) minder goed meekomen in de maatschappij betrekken bij een schoner strand. Klopt het dat dit een eenmalige actie is geweest?

5. Is de gemeente voornemens structureel dergelijke initiatieven naar Zandvoort toe te halen?

6. Denkt de gemeente na over haar rol hoe zij de burger bewuster kan maken en daarmee bij te dragen aan het beheer van duurzame zeeën en oceanen, een van de 17 Global Goals voor Sustainable Development (nummer 14 van de 17)?

Namens D66 Zandvoort, Laura van der Plas

Gepubliceerd op 03-05-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018