zaterdag 17 maart 2018

Goed bestuur, regeren op inhoud!

Met nog enkele dagen te gaan voordat de gemeenteraadsverkiezingen plaatshebben geeft fractievoorzitter Michiel Hermsen zijn kijk op de politiek die de afgelopen vier jaar in Zandvoort is bedreven. Zijn rol en inzet vertelt hij aan de hand van een van de richtingwijzers die D66 Zandvoort hanteert. Daarnaast kijkt hij vooruit naar de toekomst. Vandaag gaat zijn blog over

Goed Bestuur

Ook wel Governance genoemd in management termen. Wat is goed bestuur? Op internet vind je veel voorbeelden van goed bestuur en ook veel voorbeelden hoe je niet moet besturen. Wat wil D66 dan doen voor de burger? De afgelopen 4 jaar hebben we mensen geleverd met inhoud door het leveren van een goede bestuurder en fractieleden met kennis op wetgeving, sociaal domein en financiën.

Goed bestuur betekent ook dat je kijkt naar je fractie en naar een wethouder en aan welke competenties deze mensen moeten voldoen. Wethouder zijn is een beroep. Je kan niet meer in de raad zitten en denken dat je zomaar wethouder kan worden. Enige vorm van bestuurlijke ervaring is gewenst of een andere managementfunctie waarin leiderschap is aangetoond.

Ook als raadslid moet je veel kennis en inzichten opdoen. Ik weet, toen ik vier jaar geleden ben begonnen, dat ik er ook bleu in stond. Waar moet je beginnen? Hoe lees je je in? Hoe werkt het in een gemeente? Gelukkig was ik op de hoogte van de invoering van de WMO en de Jeugdwet en ben ik mijn tijd bij een groot accountantskantoor betrokken geweest bij de controle van de jaarrekening van een aantal grote gemeenten. Je moet daarom partijen en raadsleden ook de tijd geven om te kunnen groeien.

Als D66 hebben een stabiele fractie gehad die altijd heeft gereageerd op inhoud. Vanuit inhoud en kennis vloeit transparantie. Vanuit die transparantie vloeit integriteit. Als je zaken helder kunt verwoorden wordt het ook begrijpelijk. Als je alle argumenten afweegt kun je een overwogen beslissing nemen. Transparantie draagt bij aan een goed bestuur. Laat D66 dat beleid voorzetten en dan kunnen we laten zien dat het ook anders kan. Dat we vooruit kunnen en laten zien wat we nog meer voor elkaar kunnen krijgen!