dinsdag 20 februari 2018

Blog Gerard Kuipers: Vertrouw op elkaar en blijf kritisch op regels

In de komende weken vertelt wethouder Gerard Kuipers waar hij zich de afgelopen vier jaar namens D66 voor heeft ingezet in Zandvoort. Aan de hand van onze vijf richtingwijzers uit het verkiezingsprogramma https://zandvoort.d66.nl/…/D66-Verkiezingsprogramma-2018.pdf geeft hij zijn visie weer.

Deze blog gaat over de vijfde richtingwijzer: Blijf kritisch op regels

Waarom zult u zich misschien afvragen. Omdat we er heel veel klachten over hebben gekregen de afgelopen jaren. Onduidelijke regels, inconsequente toepassing ervan en een gebrek aan handhaving. Bentveld en parkeren op eigen terrein. Schuttingen. Dakkapellen. Uit- en aanbouwen.

Wat vroeger kon, mag nu ineens vaak niet meer. En dat is moeilijk uit te leggen. Dat geldt ook voor veel andere zaken. Als de buren het wel al hebben, waarom mogen wij het dan niet? D66 heeft zich daar bij bestemmingsplannen de afgelopen periode flink druk om gemaakt. Tot ander beleid heeft het helaas niet geleid, wat ik persoonlijk jammer vind.

We vinden dat we ons steeds weer af moeten vragen of een (nieuwe) regel wel nodig is. Géén regel is ook een optie of anders liever zelfregulering. Vertrouwen in de kracht van mensen is ook wat waard. Maar hebben we dan regels, dan moet de gemeente er zelf actief op toezien dat ze worden nageleefd. Dat gebeurt nu veel te weinig. Met alle onbegrip bij inwoners die zich wel al aan de regels houden tot gevolg. Wij begrijpen dat. Vertrouwen in de gemeente komt te voet en gaat te paard. Dat is iets om goed op te letten de komende periode. Dat gaat D66 dus ook doen!