maandag 19 februari 2018

Blog Michiel Hermsen: Blijf kritisch op regels

In de komende weken vertelt fractievoorzitter Michiel Hermsen waar hij zich de afgelopen vier jaar namens D66 voor heeft ingezet in Zandvoort. Aan de hand van onze vijf richtingwijzers uit het verkiezingsprogramma https://zandvoort.d66.nl/…/D66-Verkiezingsprogramma-2018.pdf geeft hij zijn visie weer.

Deze keer aandacht voor de richtingwijzer: Blijf kritisch op regels

Als het middel het doel niet meer heiligt, wat is dan de bedoeling? Als raadslid heb ik deze woorden uitgesproken toen we het hadden over het bestemmingsplan Bentveld. En het past ook heel goed op het kritisch blijven op regels. In het bestemmingsplan moesten opritten verboden worden in Bentveld als deze niet aan een vast aantal regels konden voldoen. Feit was dat ongeveer 70% een oprit heeft gecreëerd in Bentveld. Overigens buiten de regels van het bestemmingsplan om. Daar zou volgens de raad dan keihard op gehandhaafd moeten worden. Toenmalig Wethouder Demmers voorop.

Ik dacht daar heel anders over. Blijkbaar is de vraag naar een oprit vrij groot in Bentveld. Moet je dan de ene buurman het wel toewijzen en de andere niet omdat daar een verschil van een meter inzit? Daar valt over te twisten. Maar als er steevast niet gehandhaafd wordt en het heeft verder weinig effect op het straatbeeld en de veiligheid, waarom hebben we deze regel dan? Ben je dan niet ordinair burgertje aan het pesten. En hoe leg je dan uit aan een burger dat de buurman door een fout wel een oprit mag hebben en jij niet? Tja dat wordt lastig uitleggen.

Uiteindelijk heeft bijna de gehele raad voor het plan gestemd. Ik echter niet. Ik vind dat als je ergens principieel tegen bent, je dan ook tegen moet stemmen. Kortom blijf kritisch op regels!