donderdag 1 februari 2018

‘Handhaving vraagt om actie!’

De Zandvoortse Courant en ZFM deponeren de komende periode een aantal stellingen waarbij politieke partijen antwoord op moeten geven. De viijfde stelling gaat over de handhaving.

Stelling; De opdracht van team handhaving is volmaakt

Met deze stelling zijn we het niet eens. Er is wat D66 betreft het afgelopen decennium te weinig aandacht voor handhaving geweest. Voor de duidelijkheid: D66 vindt dat we met elkaar kritisch op (te veel) regels moeten zijn. We moeten ons steeds weer afvragen of zaken wel om regels vragen. Of juist om gezond verstand en vertrouwen in de kracht van mensen zelf. In de wijk, buurt of op straat is er vaak veel meer
mogelijk dan in het gemeentehuis wordt gedacht.

Hebben we dan als samenleving afgesproken dat iets wel of niet kan, dan moet er wel actief door de gemeente worden gekeken of we ons er ook aan houden. Wat heeft een regel anders voor zin? Juist daar zit wat D66 betreft nu een probleem. Te vaak laat de gemeente het aan anderen over om eerst te
klagen, voordat er zelf actie wordt ondernomen. Dat frustreert veel mensen en daardoor loopt het vertrouwen in de gemeente deuken op. Dat vinden we geen goede zaak. Handhaving vraagt niet om klagers, maar juist om actie! En of we het nu leuk vinden of niet: om een pro actieve gemeente. Ook op dit vlak. Daar maakt D66 zich sterk voor