zaterdag 27 januari 2018

D66: Duurzaamheid in toeristisch aanbod moet leiden tot beter woonklimaat

Als het toeristisch aanbod in Zandvoort een kwaliteitsslag maakt in onder andere duurzaamheid zal dat leiden tot een beter woonklimaat voor de inwoners. Dat vindt D66 Zandvoort. De vereniging reageert op de stelling die afgelopen week de Zandvoortse Courant en de lokale omroep ZFM deponeerden.

Stelling: ‘Kwaliteitsverbetering van het toeristisch aanbod leidt tot een beter woonklimaat voor de inwoners’

,,Ons woonklimaat bestaat uit veel meer dan onze woning, de straat en de wijk alleen. Zijn er in Zandvoort bijvoorbeeld voldoende banen en goede voorzieningen? In Zandvoort kom je dan al snel uit bij onze economische motor: het toerisme dat voor ongeveer de helft van onze werkgelegenheid zorgt en ook nog eens voor een bruisend centrum met prima (vaak stedelijke) voorzieningen,” aldus wethouder Gerard Kuipers.

,,De XL Albert Heijn is natuurlijk niet zomaar uit de lucht komen vallen. En dat subtropische zwembad en al die prachtige horecavoorzieningen ook niet. Kortom, ons woonklimaat en het toerisme hangen nogal met elkaar samen. Het één kan niet goed zonder het ander. ”

Wethouder toerisme Gerard Kuipers heeft daar de afgelopen jaren met de raad ook veel werk van gemaakt in de vorm van de nieuwe toeristische visie, waarin kwaliteitsverbetering centraal staat. ,,Maar dat wil niet zeggen dat we de balans niet goed met elkaar moeten blijven bewaken.”

Kwaliteitsverbetering betekent volgens D66 namelijk niet: steeds méér. Méér overlast bijvoorbeeld, daar wordt immers niemand blij van. Of méér toeristische appartementen, waardoor woningen steeds schaarser en duurder worden en buurten ontwricht raken door rolkoffers. ,, Maar méér duurzaamheid is wat ons betreft nooit verkeerd. Dat is nou zo’n kwaliteitsverbetering waar we ons de komende 4 jaar graag hard voor maken!”