woensdag 26 februari 2014

Parel van Zandvoort & Parkeerbeleid

De Zandvoortse Courant stelt in de weken voor de verkiezingen vragen aan de Zandvoortse politiek en publiceert ze dan in de krant. Lees hieronder de antwoorden van D66 Zandvoort op de volgende vragen:

7 Hoe staat het met het invullen van de toekomstvisie ‘Parel van de Noordzee’? Liggen we volgens u op schema of loopt het nog niet zo een vaart?

De naam “Zandvoort, Parel aan Zee” belooft veel, maar daar wringt de schoen meteen ook flink. Het belangrijkste doel dat de gemeente zich in het stuk stelt, is om het toerisme in het dorp verder te laten groeien. De afgelopen jaren is het aantal toeristen echter fors teruggelopen en het aantal hotels en pensions in problemen neemt intussen juist toe. Kortom, we zitten in een spiraal de verkeerde kant op en daar moet snel verandering in komen. Door minder in te zetten op de lange termijn met bouwplannen, maar ons juist te richten op de kortere termijn door het mogelijk maken van evenementen en festivals waar toeristen op af komen. Op het strand, in het dorp, op het circuit. We hebben niet het gevoel dat de gemeente daar op dit moment genoeg aandacht voor heeft en dat moet snel veranderen.

8 Het parkeerbeleid is op dit moment in een ‘ruststand’. Hoe moeten we daar volgens u verder mee?

Over het parkeerbeleid kunnen we kort zijn: het valt niet uit te leggen dat er een dorp-breed parkeerregime wordt ingevoerd, terwijl er op veel plaatsen helemaal geen parkeerproblemen zijn. Dan schiet je het doel voorbij en wordt de gemeente al snel een belastingmachine. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Nu is het zaak te evalueren en te kijken of de invoering in bepaalde wijken ook echt parkeerproblemen heeft opgelost. De enquête in de Vogelbuurt, Zuidoost, Oud Noord en Park Duijnwijk laat zien dat de bewoners dat zelf het beste weten. En is er in een wijk geen aantoonbaar parkeerprobleem, dan moet de invoering daar wat D66 betreft ook weer worden teruggedraaid. En als we dan toch evalueren, laten we dan meteen ons idee meenemen om het parkeren in het centrum wat winkelvriendelijker te maken door het eerste halfuur voor een sterk gereduceerd tarief te mogen parkeren. Op die manier helpt de gemeente u en de ondernemers in het dorp ook nog een beetje vooruit in deze economisch moeilijke tijden.